Historie


SPAR is een bloeiend bedrijf met een rijke historie en nog steeds volop in ontwikkeling. 

Het begon allemaal toen Adriaan van Well in 1932 begon met een samenwerkingsverband van kruideniers. Hiermee plantte hij een zaadje dat uitgroeide tot een wereldwijde organisatie. Ook hier in Nederland hebben we daar nog steeds dagelijks gemak van.

De geboorte van het filiaalconcept

Het motto voor start van de samenwerking was: ‘Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig’. DE SPAR was geboren. Ze creëerden voordeel op het gebied van centraal inkopen, gezamenlijke reclame, embleemvoering en hadden frequent overleg.

Uniek voor die tijd was dat de SPAR winkeliers eigen baas waren en hun zelfstandigheid behielden. En zo is het nog steeds. De SPAR ondernemers  steunen plaatselijke initiatieven, reageren snel op plaatselijke omstandigheden en brengen eigen inzichten in praktijk.

Binnen 5 jaar na de oprichting sluiten 13 nieuwe groothandelaren en 2.200 zelfstandige ondernemers zich aan bij SPAR. Zo ontstaan er in heel Nederland SPAR groothandels op basis van een samenwerkingsgedachte. Al gauw wordt dit ver over de grenzen uitgedragen.

SPAR grote speler wereldwijd

Mede door het internationale karakter dat SPAR inmiddels heeft, is de naam DE SPAR in de loop der jaren aangepast naar kortweg SPAR.

Met meer dan 12.000 winkels in 40 landen op 4 continenten en dagelijks meer dan 13 miljoen klanten, is SPAR nu één van de grootste foodretailers ter wereld.

Meer weten over SPAR Internationaal? Ga dan naar www.spar-international.com