Meer dan 90% van de ondernemers van de SPAR Detaillisten Coöperatie, verleent goedkeuring aan nieuw conditiestelsel

dinsdag 28 juni 2022

Waalwijk, 28 juni 2022 - Op de extra Algemene Leden Vergadering van de SPAR Detaillisten Coöperatie, die op 27 juni jl. gehouden werd in het AFAS theater in Leusden, is het nieuwe conditiestelsel voorgesteld. Met een ruime meerderheid van stemmen is het voorstel aangenomen. De vraag om een nieuw stelsel komt voort uit de aangescherpte strategie die SPAR Holding samen met het bestuur van de SPAR Detaillisten Coöperatie in 2021 heeft opgesteld

Samen met SPAR Holding en Marshoek heeft het bestuur van de SPAR Detaillisten Coöperatie afgelopen 1,5 jaar gewerkt aan een nieuw model passend bij de fase waarin de formule zich bevindt. Bij het ontwerp voor het nieuwe conditiestelsel staan een eerlijke verdeling en meer transparantie tussen holding en ondernemers centraal. Deze veranderingen sluiten aan bij de nieuwe strategie die versnelling op foodservice, innovatie en het verbeteren van de huidige winkeloperatie moet genereren.

Aanpassing voor versnelling
In het nieuwe conditiestelsel staan vier punten centraal; de winkelautomatiseringfee, de logistieke fee, de governance en de franchisefee. Deze faciliteren de versnelling van de formule. Belangrijkste wijziging is dat de marge voortaan rechtstreeks en zonder opslagen op de inkoopprijs wordt doorgegeven aan de ondernemer. Daarnaast worden de logistieke kosten verrekend waarin exact betaald wordt voor de logistieke kosten die worden gemaakt op basis van een percentage per magazijn en basis stopprijs. Verder wordt de franchisefee alleen berekend over de netto omzet en worden zaken zoals opleidingen van de SPAR academie toegevoegd.

Eerlijker en transparanter
In het nieuwe stelsel is er meer transparantie en sturing vanuit de ondernemers. Het stelsel sluit beter aan op de strategische visie van SPAR, waarbij het uitgangspunt is om samen te groeien. Dankzij een nieuw vastgestelde governance staan groei en innovatie centraal. Peter Bolleman, bestuurslid van de SPAR Detaillisten Coöperatie geeft aan: “In een intensieve samenwerking met SPAR holding hebben wij een mooie stap gezet naar een eenvoudiger en transparant stelsel dat eerlijk is voor het collectief, aldus Peter Bolleman. “Wij zijn blij met het vertrouwen dat de ondernemers ons hebben gegeven. Hiermee kunnen we onze gezamenlijke ambitie, de grootste in gemakswinkels worden, voortzetten.” Aldus Pim Dirckx, Directeur Operations van SPAR Holding.”