SPAR kiest voor meer ondernemerschap en past servicekantoor aan

donderdag 9 oktober 2025

Waalwijk, 9 oktober 2025 - Waalwijk, 9 oktober – SPAR Nederland zet een belangrijke stap om haar strategie af te stemmen op de realiteit van vandaag. Met meer dan 400 SPAR winkels – waaronder buurt-, stads-, vakantie-, campus- én snelwegwinkels – wil SPAR zich blijven onderscheiden met kwalitatief compacte winkels, dichtbij de consument, met een combinatie van foodretail en foodservice aanbod. Onlangs won SPAR de ABN AMRO award Beste Winkelketen – categorie gemakswinkel.

De afgelopen jaren is fors geïnvesteerd in winkels en het SPAR FoodClub-concept, dat laat zien dat SPAR anders is dan een traditionele supermarkt. Tegelijkertijd hebben de winkels te maken met uitdagingen zoals het tabaksverbod en toenemende kosten zoals energie- en loonkosten. Dit vraagt om een aanscherping van de strategie waaronder een review van het servicekantoor in Waalwijk. 

Focus, eenvoud en ondernemerschap

De winkelformats worden versterkt en waar mogelijk vereenvoudigd. Processen worden gestroomlijnd, zodat ondernemers meer ruimte krijgen om zelfstandig te ondernemen. Om het servicekantoor hier beter op aan te laten sluiten, wordt de organisatiestructuur aangepast. Er verdwijnen ruim 50 formatieplaatsen. Dit betreft zowel managementfuncties als uitvoerende rollen. Tegelijkertijd ontstaan er nieuwe functies, vooral gericht op expertise in convenience retail en op het bundelen van activiteiten. Dit legt de basis voor een klantgerichte, rendabele retailer met een ondernemende cultuur. 
 
De ondernemingsraad heeft positief geadviseerd over de aanpassing van de organisatie. Er is een principeakkoord met de vakbond dat de komende gefinaliseerd wordt in een definitief sociaal plan. Alle medewerkers zijn deze week geïnformeerd. Voor medewerkers in de winkels en het distributiecentrum verandert er niets. 
 
“Het gaat erom dat we de SPAR formule versterken én onze kosten verlagen,” zegt CEO Ruud van Munster. “We hebben de strategie getoetst aan de realiteit van nu en passen de organisatie en kostenstructuur aan. We hebben kritisch gekeken naar welke competenties essentieel zijn en waar samenwerking met partners slimmer is. Het merk SPAR en de retailformule blijven de kern waarop we bouwen. Zo leggen we een stevig fundament voor toekomstige groei. Het is ingrijpend om deze beslissingen te nemen, want ze raken onze medewerkers persoonlijk. Tegelijkertijd zijn we ervan overtuigd dat dit de juiste plannen zijn voor de toekomst van SPAR.”
 

 


Terugroepactie | G'woon ovenkroketten