Maatschappelijke ambitie van SPAR: mensen in beweging brengen

donderdag 7 april 2022

Waalwijk, 7 april 2022 - Al 90 jaar brengt SPAR mensen samen en daar voegt de organisatie, in het jaar dat zij jarig is, een maatschappelijke ambitie aan toe: mensen meer in beweging brengen. De ambitie is onderdeel van de aangescherpte koers van de organisatie. Een van de manieren waarop SPAR een bewuste en gezonde leefstijl promoot, is met het sponsoren van grote sportevenementen. De Toerversie Amstel Gold Race is het eerste grote outdoor evenement waar SPAR nadrukkelijk zichtbaar zal zijn.

Gezond leven begint met een gezonde leefstijl. Daar wil SPAR haar klanten graag een handje bij helpen. Voor gezond, duurzaam en bewust eten bieden de SPAR-winkels slimme en tijdbesparende oplossingen. SPAR als king of convenience. Maar een gezonde leefstijl is meer dan gezond en bewust eten. SPAR zet daarom, met meerdere samenwerkingen op landelijk én regionaal niveau, ook vol in op sport en beweging.

Lokale betrokkenheid

Als een van de grootste foodretailers ter wereld neemt SPAR graag haar verantwoordelijkheid, stelt algemeen directeur John van der Ent. “Met onze praktische en tijdbesparende oplossingen voor alle eetmomenten voorzien we graag in de behoefte van de gemaksgeneratie. Maar we willen ook bijdragen aan een betere wereld door ons te focussen op een gezonde leefstijl. Onze kracht ligt in onze lokale aanpak. SPAR-winkels vervullen van oudsher een sociale en lokale rol als het middelpunt van de buurt. De SPAR-ondernemers kennen hun klanten en zijn betrokken. Ze brengen mensen samen. En van daaruit is het een kleine stap naar mensen in beweging brengen. Dat doen we met het aanbieden van sportpromotieprogramma’s op scholen en het verstrekken van betaalde lidmaatschappen voor atletiekverenigingen bijvoorbeeld. Maar ook landelijk: door samenwerkingen met Nederlandse topsporters en het sponsoren van sportevenementen zoals het NK Atletiek.”

SPAR ook sponsor van Ladies Ride, Tilburg Ten Miles en Atletiekunie

Naast de Toerversie Amstel Gold Race sponsort SPAR dit jaar ook andere grote sportevenementen, zoals de Ladies Ride in Rotterdam en de Tilburg Ten Miles. Daarnaast heeft SPAR een meerjarig partnership afgesloten met de Atletiekunie waarbij de atletieksport onder jong en oud gepromoot wordt. Dit doet SPAR samen met de Nederlandse estafetteploegen van de 4x400 meter. Ambassadrice Lieke Klaver laat bijvoorbeeld jaarrond zien hoe belangrijk de SPAR-gemakswinkel in haar topsportleven is. Samen werken SPAR en de Atletiekunie toe naar de Olympische Spelen 2024 in Parijs.

Iederéén in beweging

Met haar boodschap om Nederland (meer) in beweging te brengen, verliest SPAR haar eigen mensen niet uit het oog. Ook intern worden werknemers gemotiveerd om op een leuke manier aan een gezonde leefstijl te werken, vertelt Marie-José Rutten, directeur HR en organisatieontwikkeling. “Ons platform SPAR vitaal is erop gericht om gezond leven op een laagdrempelige manier aan te moedigen. Denk aan het volgen van yogalessen, het aangaan van groentechallenges en het bestellen van maaltijdboxen. Ook deelname aan de sportevenementen moedigen we natuurlijk van harte aan, in een eigen SPAR-outfit en met een lekker en gezond hapje en drankje naderhand. Zo maken we een gezonde leefstijl voor iedereen leuker en makkelijker.”