SPAR denkt groen

vrijdag 27 oktober 2017

Waalwijk, 27 oktober 2017 - achter de SPAR tas schuilt een fanTAStisch verhaal Van 28 oktober tot en met 5 november vindt de jaarlijkse Fairtrade Week plaats. Ook SPAR sluit daarbij aan, en niet alleen tijdens deze week maar gedurende het gehele jaar heeft SPAR een Fairtrade gecertificeerde katoenen tas in het assortiment. In samenwerking met de producent en Stichting Max Havelaar heeft SPAR in het afgelopen jaar een duurzame tas ontwikkeld, met respect voor mens, dier en milieu. Naast Fairtrade, is deze tas ook biologisch gecertificeerd volgens de hoogst haalbare standaarden van het GOTS-label. Een mooi en puur product waarvan de gehele keten transparant is.

het verhaal
Dat betekent dat de klant zeker weet dat deze tas gemaakt is met waardering voor de biologisch en Fairtrade gecertificeerde katoenboeren, de makers van de tas en alle andere betrokkenen. SPAR heeft een eigentijdse tas ontworpen waarmee je gezien wilt worden. Deze unieke tas is voor € 3,99 verkrijgbaar bij SPAR. Het gehele verhaal vind je op www.spar.nl/fantastischverhaal.nl/

de impact van Fairtrade voor Indiase katoenboeren
Met deze tas draagt SPAR bij aan het duurzaam telen van katoen en het economisch stabieler worden van kleinschalige (katoenboeren) in de Indiase provincie Madhya Pradesh. Via Fairtrade ontvangt de coöperatie van katoenboeren ten minste een minimumprijs gebaseerd op de kosten van duurzame productie en daarbovenop een ontwikkelingspremie. Dit biedt de boeren de mogelijkheid om te investeren in hun boerenbedrijf. Op deze wijze kunnen ze zichzelf op eigen kracht versterken en hun leef- en arbeidsomstandigheden verbeteren.

100% biologisch gecertificeerd katoen uit India

Het katoen is naast Fairtrade ook biologisch gecertificeerd met het GOTS-label. De hoogst haalbare certificering op dit niveau. Deze duurzame manier van produceren levert ook een hogere kwaliteit katoen op. Door het vermijden van pesticiden kunnen ook vrouwen op het land werken en hoeven ze niet bang te zijn dat giftige stoffen hun vruchtbaarheid in gevaar brengen.