SPAR bestaat 90 jaar en kiest voor koers met maximale focus op gemak

Wednesday, March 23, 2022

Waalwijk, 23 March 2022 - SPAR bestaat 90 jaar en kiest dit jubileumjaar voor de aftrap van haar aangescherpte koers. De organisatie focust op de propositie met maximale focus op gemak voor de klant. Daarnaast is in alle 455 Nederlandse winkels aandacht voor het jubileum, met onder andere traktaties en aantrekkelijke win- en kortingsacties.

SPAR heeft een ambitie. Het wil king of convenience worden. Algemeen directeur John van der Ent wil met SPAR op elke plek, op ieder moment voor iedereen relevant zijn. “Gemak drijft ons inmiddels allemaal. Het is zeker niet alleen iets van millennials. Consumenten van alle generaties hebben een druk en haastig leven. Ze hebben minder tijd en zin om te koken. Daarom zoeken ze voor verschillende eetmomenten naar slimme, tijdbesparende oplossingen. Het liefst ook nog zo gezond, duurzaam en bewust mogelijk. In die ontwikkeling zien wij voor onze formule mooie kansen. SPAR gaat daarom haar positie als dé winkel voor gemak de komende jaren verder uitbouwen.”

Blijven innoveren
Concreet betekent het dat SPAR ook buiten gebaande paden naar innovatiemogelijkheden kijkt. Het eigen winkelconcept bepaalt daarbij zeker niet de grens. “We kijken bijvoorbeeld naar mobiele oplossingen, doorontwikkeling op het gebied van e-commerce, maar ook de mogelijkheden van vendingmachines en het bieden van oplossingen op plekken en in bedrijven waar catering is afgestoten”, aldus van der Ent. “Dit zijn slechts voorbeelden, we oriënteren ons breed.”

Blijvend relevant
Hoewel er in bijna een eeuw veel is veranderd en het concern nooit stilstaat, is het fundament van het oer-Hollandse SPAR al die tijd relevant gebleven. Het zijn nog altijd de zelfstandige ondernemers die de formule tot een succes maken. Precies zoals in 1932, toen DE SPAR startte als een samenwerkingsverband van zelfstandige kruideniers. Die vele gedreven ondernemers bevinden zich niet alleen in Nederland, maar inmiddels in 48 landen. Samen bedienen ze dagelijks meer dan 14,5 miljoen klanten. Dat maakt SPAR tot één van de grootste foodretailers ter wereld. “In de afgelopen 90 jaar heeft SPAR samen met al die ondernemers bewezen wendbaar en innovatief te zijn. Dankzij onze cultuur en mindset is SPAR levendiger dan ooit en daar zijn we trots op. Dezelfde energie en gedrevenheid om steeds te blijven bewegen, gebruiken we om ook nu weer om samen nieuwe stappen te zetten.”   

Feestelijke acties
In de aankomende maanden viert SPAR het jubileum met klanten in de winkels, door aantrekkelijke winacties, kortingen en traktaties. En in dit jubileumjaar vindt ook het jaarlijkse, internationale SPAR-congres in Nederland plaats. In Nederland telt SPAR 455 winkels verspreid door het hele land. Dat de in Nederland opgerichte formule in 48 landen totaal zo’n 13.500 winkels telt, is niet bij veel mensen bekend. Van der Ent: “Des te mooier is het dat we in het jubileumjaar het internationale SPAR jaarcongres naar Nederland halen. In de Beurs van Berlage verwelkomen we tussen 22 en 25 mei zo’n 300 personen uit al deze landen. Vanzelfsprekend krijgt het jaarcongres vanwege het 90-jarig bestaan een feestelijk tintje. In 2023 sluiten we ons jubileumjaar tot slot af met een feest voor medewerkers en onze zelfstandig ondernemers. Het bereiken van deze mijlpaal is immers hun verdienste.”