online bestelgemak in je buurt? voor 10:00 besteld vandaag in huis

inloggen

win je december boodschappen terug!

Zodra je een bestelling plaatst bij SPAR maak je automatisch kans  op het terugwinnen van je decemberboodschappen! 


ontdek meer

of maak een account aan

zin in zomer!

Een magazine vol met lekkere recepten, mooie verhalen én leuke winacties!

Hoe en wat we eten, zegt iets over wie we zijn. Aafje Nijman is trendwatcher. Haar bureau Nijman en Van Haaster onderzoekt wat er leeft bij mensen en hoe we ons ontwikkelen om zo te voorspellen wat de trends van morgen zijn. SPAR sprak met Aafje over vijf trendstromingen in relatie tot food.

bewust kiezen

Een belangrijke basis voor nieuwe trends ligt volgens Aafje bij de snelle technologische vernieuwing. Die maakt dat we oude patronen loslaten om nieuwe te omarmen. Ze onderscheidt vijf trendstromingen die hierdoor ontstaan. ‘De eerste trend is een reactie op het digitale leven’, legt Aafje uit. ‘Mensen hechten door de individualisering juist weer waarde aan gezelligheid en zachtheid. Dat uit zich in het genieten van comfort food zoals zachte en romige mousses.’
De tweede trend is dat mensen heel bewust consumeren. ‘Ze willen geen keuze uit honderden varianten, maar liever uit een paar van goede kwaliteit. Dat zie je terug in restaurants met een beperkte menukaart. Het is goed en vers, maar de keuze is beperkt. De voorselectie is al voor je gedaan.

extreem gemak

Een derde trend die Aafje signaleert is een groeiende behoefte om te ontsnappen aan de druk van de maatschappij. ‘Mensen willen af en toe ontsnappen aan de regels en alles wat moet. Hierdoor ontstaan extremen. Ze werken heel hard, maar willen daarna extreem gemak. Ze halen doordeweeks afhaalmaaltijden die vers bereid en gezond zijn en gaan in het weekend juist een keer voor een ongezondere, maar hele lekkere maaltijd van de foodtruck.’ Een vierde trend is dat we steeds meer moeten bijblijven om de snelle veranderingen bij te kunnen houden. ’Als we door apps en robots worden ingehaald is het belangrijk om zelf zo fit en scherp mogelijk te blijven. We willen niet alleen een gezond lichaam, maar ook een gezonde geest. Er zal meer voeding komen met vitamines en mineralen die gericht zijn op onze mentale prestaties. Ook zie je nu al een toegenomen interesse in alcoholvrije dranken.’

Tot slot legt Aafje uit dat we steeds meer handelen vanuit onze verantwoordelijkheid. ‘Het milieu en het leefbaar houden van de steden is steeds belangrijker. We kopen graag producten die daaraan bijdragen, bijvoorbeeld eten van lokale producenten en we doen meer om verspilling te voorkomen.’